2012

Vítejte v roce 2012!

Rok se sešel s rokem, zase máme leden. Svátky jsou za námi, tak chutě do dalšího roku.

11.2.2012 - výlet na brusle na zámecký rybník v Lednici

Přelom ledna a února letošního roku byl ve znamení silných mrazů, naskytla se možnost bruslit nejen na umělých kluzištích. A tak jsme vyrazili zabruslit si tam, kde to nebývá až tak časté a je to i zajímavé - na vodní plochy u zámku v Lednici. Díky tomu se nám podařilo objet všechny zajímavosti v zámeckém parku během krátké chvíle.

nasadedina.rajce.idnes.cz/Brusleni_v_Lednici_11.2.2012/

21.2.2012

6.3.2012 - bowling v Tišnově

Ačkoliv jsme se už před koncem roku domlouvali na další bowlení, teprve teď se podařilo sladit kalendáře a najít společný termín pro co nejvíc kamarádů. Nové dráhy v Tišnově skutečně nemají chybu, námi byly obsazeny hned tři. Posezení a vyhodnocení v jedné nejmenované restaraci samozřejmě nechybělo.

nasadedina.rajce.idnes.cz/Bowling_v_Tisnove_6.3._2012/

8.3.2012 - připravili a roznesli jsme ženám a dívkám ve Štěpánovicích přání k MDŽ

Připravené CD s třemi písničkami se nám do obecního rozhlasu nepodařilo prosadit....třeba příště.

V období mezi 22.3. až 30.4. jsme se opět účastnili přenášení ropuchy velké a dalších žab přes velice frekventovanou silnici směrem na Borač. Letos zřejmě naposled akci organizovala škola v Doubravníku, styčný důstojník je pan učitel Aleš Roučka. Ten vyvolal několik jednání s agenturou ochrany přírody a naším OÚ. Výsledkem jednání je ujištění, že je to záslužná práce, ale kdo a jak to bude dále organizovat, není zřejmé.

Škola dodala materiál ( hlavně zaplatila), dále jsme se s p. Roučkou společně domlouvali na stavění zábran a na pochůzkách.

Suchá a mrazivá zima ( přelom leden únor -20 ) , noční teploty pod nulou skoro do konce dubna poznamenaly tah žab.

Udělali jsme 83 pochůzek, odpracovali 32 hodin na stavění a bourání zábran a přenesli jen 683 žab. Takové množství loni bylo za 11 pochůzek.

25.3.2012

Jako na objednávku nás v neděli 25.3. vzbudilo sluníčko a krásný jarní den. Od 10 hodin do odpoledne jsme se věnovali tvoření s jarní a velikonoční tematikou.

Poděkování patří paní Koukolové za ukázky a rady při šití tašek, Zdeňku Chutnému za ukázky pletení pomlázek, Jitce Vlčkové za pomoc u opletání pedigem  a samozřejmě i všem ostatním.

Celé dopoledne příjemně a rychle uběhlo až k půl druhé, kdy začal odpolední program.

Právě v tuto dobu bylo připomenuto, že zrovna na 25. března připadá letošní "Smrtná neděle" . Děvčata podle starého obyčeje oblékly Smrtku ( nebo chcete-li Moranu ), donesly ji průvodem přes dědinu k řece a planoucí poslali jako končící zimu po vodě pryč.

Potom měli všichni přítomní krásnou příležitost uvázat na zelené "létéčko" kytku a něco pěkného si při tom přát...

S létečkem bylo přineseneno jaro.

Spolu s přinesením jara jsme ještě společně zasadili ovocný strom.

Asi sedmdesátiletá ryngle u zastávky vlaků , na kterou vyšplhal aspoň jednou v životě každý štěpánovický kluk , protože její sladké plody byly velké pokušení, a která byla už ve špatném stavu, ustoupila nové mladé ryngli oullinské.

Přejeme mladému stromu aspoň těch sedmdesát let a stejně sladké plody.

Pro potěšení všem cestujícím a poutníkům.

Dále na základě souhlasu  Správy železniční dopravní cesty - správce pozemků kolem zastávky pokračujeme v péči a zkrášlování.

21.4.2012 - Den Země - tradiční čištění břehů řeky Svratky ve Štěpánovicích "od křížku" po "tišinu" proběhlo v sobotu 21. dubna 2012

Pro všechny byla po práci připravena gulášovka a pro děti i malá odměna, posedělo se v restauraci Na mlýně. Celkem se zúčastnilo nebo se podílelo na zajištění 17 lidí, naplnilo se 9 pytlů. Nejkurioznějším nálezem byla soška svatého a největším podlaha z kufru auta.

Po vyčištění v 15 hodin jsme společně symbolicky odemčeli řeku pro letošní vodáckou sezónu.

Úplným zakončením dne se stalo společné hraní u Kessnerů. Do svítání...

nasadedina.rajce.idnes.cz/Den_zeme%2C_cisteni_a_odemceni_Svratky_21.4._2012/#DSC_0912.jpg

30.4.2012 - cyklovýlet na Lomnici
Rázný nástup krásného počasí na přelomu dubna a května spolu s dobrou kombinací víkendu a státního svátku ( 1.5. v úterý ) vylákal ty, co měli volno, na kolo. Pro začátek menší výlet na Lomnici na zmrzlinu spolu s návštěvou židovské čtvrti a hřbitova. Odjezd ve 13 hodin, návrat do tmy, abychom stihli pálení čarodějnic.

1. máj je nejen státní svátek a volno, ale i zahájení sezóny v galerii Skleněnka. Využili jsme pokračujícího krásného počasí a pozvání a vyrazili na kolech do Březiny. Skleněnka nám nabídla ukázky různých uměleckých řemesel a možnost si cokoliv vyzkoušet. K poslechu hrál Havlík kvartet šansony Jana Brdičky, točilo se medové pivo. Příjemně strávené odpoledne....

P.S.: májové tradici polibku pod rozkvetlým stromem se samozřemě dostálo.

5.5.2012 Opět kombinace krásného počasí a víkendu! I když to pěkné počasí bylo hlášeno jen na sobotu. Protože jsme už nejméně rok mluvili o nějakém výletu k sochám žďárského sochaře Michala Olšiaka, slovo dalo slovo a komu to čas dovolil, vyrazil do Tišnova na kole chytit rychlík R 674 v 8:50. Zhruba v 9:30 nás přivítal Žďár nad Sázavou a okruh Pilská nádrž ( socha moravské orlice a českého lva na zemské hranici ), Polnička s malou železnicí a občerstvením , Račín ( socha raka ), lesní cyklotrasa do Velké Losenice a na "Konec světa" ( opět zemská hranice , tentokrát překročena směrem domů) , Rozštípená skála  a socha mamuta, muzeum v hamru na místě Brdíčkova mlýna ( s prohlídkou a občerstvovací zastávkou ), socha koně a vozu v Hamrech a Hamroň ( taky socha ) tamtéž. Pak už jen krátká cesta po dobrých cyklostezkách Vysočiny na žďárské nádraží na zpáteční rychlík. Celkem asi 30 kilometrů.

A protože toho nebylo dost a tak se ještě posedělo u kytar u Kessnerů....ale to už za deště a bouřky

nasadedina.rajce.idnes.cz/Cyklovylet_do_Lomnice_30.4._2012/

nasadedina.rajce.idnes.cz/Libani_pod_tresni_-_cyklovylet_na_Sklenenku_1.5._2012/

nasadedina.rajce.idnes.cz/Cyklovylet_za_Olsiakovyma_sochama_v_okoli_Zdaru_na_Sazavou_5.5._2012/

květen - opravujeme cestičku kolem budovy zastávky - rozšiřujeme a dáváme obrubníky

červen 2012 - instalujeme truhlíky na okna železniční zastávky zastávky

23.6. 2012 - Zahájení výstavy fotosoutěže  - vernisáž

Na podzim loňského roku jsme vyhlásili druhý ročník soutěže amatérských fotografů s uzávěrkou v květnu 2012. Vernisáží zahajujeme

yýstavu všech přihlášených fotografií, kde každý návštěvník může hlasovat a vybírat nejlepší záběry.

Vřelé díky patří majiteli restaurace Na Mlýně panu Matouškovi a hudební skupině Žalozpěv, která pomohla akci odstartovat.

24.-26.6.2012 Vltava 2012

Hned druhý den po vernisáži jsme naskákali do vlaků (někdo do aut ) a zahájili už dříve avizovaný výlet do Jižních Čech na týdenní putování po Vltavě.

Sešlo se nás šťastně třináct lidí a  pes (12 Moraváků, 1 Brazilec a fenka Betty ) , většina z nás na Vltavě nikdy nebyla a nebo nikdy neseděli v "pevné" lodi. Voda teplá, počasí nás pozlobilo jen první dopoledne a kdo se "necvakl" ,tak si to neužil :-)

Organizace výletu byla perfektní, lodě jsme půjčovali až na místě ve Vyšším Brodě, bagáž nám přepravovala Ingetour, takže v lodích bylo jen to nejnutnější ( peníze ), po vrácení lodí v Boršově autobus odvezl řidiče k autům ve V. Brodě.  Prostě týden bez hodinek, mobilů , budíku.....

nasadedina.rajce.idnes.cz/Vltava_-_24.-.29._6_2012_-_obsahle_album/#P1011274.jpg

30.6. 2012 - Bambulová párty - zahájení prázdnin u táboráku ( hry, teepee a další)

Udržujeme pořádek a zelené plochy železniční zastávky.

29.7.2012 - konec hlasování a vyhlášení výsledků II.ročníku fotosoutěže

Zúčastnilo se 17 autorů (loni 12), vystaveno bylo 53 snímků ( loni 35) a hlasovalo 177 návštěvníků ( loni 115).Sčítání a určování pořadí zabralo více než tři hodiny, pro pořádek se sčítalo dvojmo.

Pořadí II. ročníku fotosoutěže amatérských fotografů

3. místo fotografie č.5 "Svět se točí" , František Fic , 33 hlasů (na 1. místo 13, na 2. 12 a na 3. 8 hlasů)

2.místo fotografie č.28 "Fuschlsee", Jaroslav Kyzlink, 37 hlasů ( na 1. místo 13 , na 2. 15  a na 3. 9 hlasů)

1.místo fotografie č.17 "Zdrhej!", Zdeněk Bartoň, 84 hlasů ( na 1. místo 39, na 2. 28 a na 3. 17 hlasů)

Zvláštní ocenění - Jaroslav Kyzlink za největší vystavovaný formát

- Robert Štefka pro nejdále bydlícího soutěžícího ( Bohutice u Miroslavi)

nasadedina.rajce.idnes.cz/Konec_fotosouteze_29.7._2012/

září 2012 - založili jsme okrasný záhon u budovy železniční zastávky , pokračujeme v péči

19.-21.10.2012 - víkend pro muzikanty v Pouzdřanech

Tentokrát jsme se nevypravili s kytarama ke Kessnerům, ale zase do Pouzdřan. Hraní, spaní, výlety do okolí. Počasí nám skutečně přálo, byl to zřejmě poslední teplý víkend letošního roku.

nasadedina.rajce.idnes.cz/Pouzdrany_19.-21.10_2012/

10.11.2012 - Svatomartinské boulení v Tišnově

V sobotu 10.listopadu jsme se opět sešli u bowlingu v Tišnově. Protože bylo těšně před svátkem Martina a několik Martinů bylo přítomno, bylo to veselé svatomartinské bowlení.

Obsadili jsme celé čtyři dráhy, vyhodnocení po dvou desetikolových hrách proběhlo v restauraci Sklep.

Vítězem v kategorii dětí s mantinely Kájík, děti do 15-ti let Lea , v ženách Katka a v mužích Aleš.

Turnajovou putovní cenou se stala pěkná dřevěná kuželka v životní velikosti, na kterou budou zaznamenávána jména dalších vítězů dalších akcí.

nasadedina.rajce.idnes.cz/Svatomartinske_bowleni_10.11._2012/

31.10.2012 - Rozkvetlý štěpánovický truhlík

Na jaře 2012 jsme vyhlásili iniciativu "Rozkvetlý štěpánovický truhlík", jež měla za cíl povzbudit všechny sousedy a přátele, kteří se s láskou starají o své zahrádky a předzahrádky, aby své dílo ukázali.

Ze všechny záběrů na kvetoucí zahrádky a předzahrádky jsme vytvořili galerii (viz odkaz) a námi oslovené odbornice vše pečlivě a zodpovědně prohlédly a zhodnotily.

Děkujeme hodnotitelkám Petře Krejčí (floristka), Markétě Leifrové (zahradnice) a ing.Vlastě Brůčkové (zahradní architektka).

Bylo velmi těžké si vybrat, každá zahrádka má své kouzlo a půvab.

Pro letošek byla čestná uznání udělena takto:

"Nej... truhlík" - prezentace č.17 - Kája Šimková

"Upravená zahrada" - prezentace č.19 - Hanka Kašparcová

"Upravená předzahrádka" - prezentace č.4 - Alena Lásková

"Upravená předzahrádka" - prezentace č.6 - Michaela Veselá

nasadedina.rajce.idnes.cz/Truhliky_a_predzahradky_-_leto_2012/

11.11.2012 -Zamykání Svratky

Letošní vodácké zamykání Svratky  připadlo na 11.11., což nás inspirovalo ke dvěma věcem. Když 11.11., tak v 11 hodin, a když na Martina, tak se svátečním obědem a svatomartinským vínem.

V 11 hodin jsme se sešli na mostě a v 11:11 sličná víla Švarcava ukončila vodáckou sezónu na Svratce trojím otočením klíče.

Ve 12 hodin Kessnerovy kachláče vydaly několik plechů vynikajících dobrot na nedělní tabuli.

Oběd plynule přešel k posezení u kávy a zákusků a potom se trošku zahrálo na kytary....

2.12.2012 - adventní tvoření
5.12.2012 - zase jsme trochu pomohli Mikulášovi podělit a pohrozit :-) . Dary z andělské kasičky byly uloženy do pokladny spolku na financování dílniček a dalších akcí.

27.12.2012 - vánoční boulení - na tři dráhy pro 18 lidí. Vítěze jsme nevyhlašovali, šlo hlavně o setkání.
                 - Křest našich pohlednic - v 17 hodin u Kessnerů v "Trucovně" byly pokřtěny naše  čerstvě natištěné pohlednice a více jak 160 ( přesně 164) jsme ručně opatřili přáním Pour Féliciter 2013.

28.12.2012 - roznášení pohlednic-přání po Štěpánovicích

31.12.2012 - Silvestrovské posezení u jídla, pití a kytar u Kessnerů a společné přivítání roku 2013 ve 24:00 na mostě.